لوگو مشکی
هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

شرایط عمومی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، از جمله هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس، آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تبدیل کرده است. سطح آموزشی این کشور بسیار بالا بوده و دانشگاه‌هایی معتبر با رتبه‌بندی‌های فوق‌العاده برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. ضمن این که امکان صدور ویزای تحصیلی برای داوطلبان ایرانی فراهم است.

همچنین اگر دوست دارید مسیر مهاجرتی مخصوص شما، همراه با نقشه راه، متناسب با شرایط خود، از جمله رزومه تحصیلی، علایق و بودجه داشته باشید، می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید:

رزرو مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی

 

بررسی هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

جالب است بدانید اکثر دانشگاه‌های دولتی هیچ شهریه‌ای برای مرحله کارشناسی ارشد دریافت نکرده و این حتی شامل دانشجویانی غیر از اتحادیه اروپا هم می‌شود. البته برخی دانشگاه‌های معتبر مانند فرایبورگ و دانشگاه فنی مونیخ، مبلغی در حدود 4 تا 6 هزار یورو بابت هزینه تحصیل سالیانه دریافت می‌کنند.

این هزینه در موسسات علمی خصوصی به مراتب بیشتر است و می‌تواند تا 20 هزار یورو هم متغیر باشد. در کل می‌توان گفت هزینه تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان رایگان بوده و دانشجویان تنها باید هزینه‌های سایر جنبه‌های زندگی در این کشور را در نظر داشته باشند که به شرح زیر است:

  • در ابتدا بد نیست شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین، هامبورگ و مونیخ را بررسی کنیم که هزینه زندگی در آن‌ها نیز تا حدی گران‌تر است. دانشجویان به طور میانگین باید حدود 1000 تا 1100 یورو برای زندگی خود در ماه خرج کنند.
  • هزینه‌های زندگی به صورت دانشجویی در شهرهای کوچک‌تر آلمان تقریبا بین 600 تا 700 یورو است.
  • هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی آلمان در هر سال در حدود 20 هزار یورو است.

 

شرایط پذیرش در مقطع فوق لیسانس آلمان

در کنار هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس، بد نیست مروری بر شرایط پذیرش به دانشگاه این کشور نیز داشته باشیم. دارا بودن مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های کشور آلمان یا کشورهای دیگر، نخستین چیزی است که توسط مسئولین آن موسسه آموزشی پیگیری خواهد شد. معدل درسی مناسب در دوره لیسانس (معمولا بالاتر از 15) و تمکن مالی کافی نیز سایر شرایط مهم برای پذیرش در آلمان را شامل می‌شود.

همچنین داوطلبان باید مدرک مهارت زبان آلمانی یعنی تست داف و زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 5 تا 6.5 را در نظر داشته باشند. تقریبا تمام افراد در این کشور به زبان آلمانی مسلط هستند، اما دانستن زبان انگلیسی جهت محکم‌کاری پیشنهاد و بررسی می‌شود.

 

انواع پذیرش در رشته‌های فوق لیسانس در آلمان

افراد برای پذیرفته شدن بعد از دانستن هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس می‌توانند دو روش را در نظر بگیرند که به اخذ پذیرش براساس دارا بودن مدرک مهارت زبان آلمانی و انگلیسی مربوط است. در این قسمت به توضیح در مورد هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

1- اخذ پذیرش مستقیم

متقاضی در این روش با دارا بودن مدرک زبان آلمانی تست داف (TestDaF) یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس، نوبتی را برای سفارت آلمان به صورت وی آی پی دریافت می‌کند. دارا بودن مدرک زبان شانس دریافت ویزای تحصیلی و پذیرش در یکی از دانشگاه‌ها آلمان را میسر می‌کند؛ بدون این که دانشجویان نگران هزینه تحصیل آلمان باشند.

2- اخذ پذیرش مشروط

متقاضی در این روش با استفاده از مدرک زبان آلمانی b1 یا b2 می‌تواند در یکی از دانشگاه‌های آلمان مشغول تحصیل شود. البته پیش از ورود به دانشگاه، دوره‌هایی جهت آمادگی در حوزه زبان آلمانی برگزار شده و فرد موظف به شرکت در آن‌ها خواهد بود.

افرادی که دارای مدرک مهارت زبان تست داف نیستند و دو مورد از مدارک مهم دیگر را دارند، شانس کمتری برای پذیرش پیدا می‌کنند. آن‌ها قادر به دریافت پذیرش مشروف از دانشگاه‌های آلمان هستند. این یعنی متقاضی با داشتن مدارک زبان آلمانی سطح b1 یا b2 می‌تواند درخواست خود را برای اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های مد نظر صادر نماید. نکته مهم این است که پیش از ورود به دانشگاه باید سطح زبان آلمانی را به c1 رساند تا جای هیچ ایرادی وجود نداشته باشد. شروط دیگر برای پذیرش به این صورت، شامل این موارد است:

  • متقاضی در تمام این مدت باید در دوره‌های آمادگی زبان آلمانی در کالج‌های این کشور شرکت نماید.
  • این فرد بعد از شرکت در دوره‌های آمادگی زبان آلمانی باید در آزمون کالج حضور پیدا کرده و نمره سطح C1 را از آن خود کند تا برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان واجد شرایط باشد.
  • گفتنی است مدت زمان لازم برای مطالعه و حضور در این سطح تقریبا یک سال خواهد بود.

 

شرط سنی و معدل برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

جدا از هزینه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس که پیش‌تر به آن اشاره شد، برخی شروط مانند سن و معدل نیز در این پذیرش اثرگذار هستند. در صورت رعایت نکردن برخی قوانین مهم، احتمال قبولی شما به صفر خواهد رسید. سن مناسب برای تحصیل در موسسات مالی این کشور، آن هم در این مقطع نهایتا 38 سال است. همچنین فراموش نکنید سفارت آلمان در تهران در این باره سخت‌گیری‌های زیادی داشته و بررسی‌های جامعی را به عمل می‌آورد.

معمولا دانشجویان دارای سنی کمتر از 38 سال شانس قبولی فراوانی دارند. معدل نیز در تصمیم نهایی مسئولین این سفارت اثر دارد. داوطلب با داشتن مدرک لیسانس از ایران دارای معدل درسی حداقل 15 می‌تواند درخواست خود را صادر کند. شاید افرادی با معدل 13 بتوانند پذیرش تحصیلی خود را از سوی دانشگاه‌های آلمانی دریافت کنند، اما این احتمال هم وجود دارد سفارت آلمان درخواست آن‌ها را رد کند.

 

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس

بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آلمانی بهترین درجات و جایگاه‌های ممکن را در سطح جهانی دارند که بد نیست تحصیل در آن‌ها را در اولویت اهدافتان قرار دهید. در این قسمت نگاهی به چنین دانشگاه‌هایی داریم:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه روبرت کارلز
  • دانشگاه فنی KIT
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه فنی آخن

 

رزرو مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی آلمان

همان‌طور که اشاره شد، تحصیل در آلمان، یکی از گزینه های مقرون به صرفه در اروپا به شما می‌رود. در واقع اگر مقایسه‌ای با کشورهای اروپایی دیگر داشته باشید، متوجه مناسب بودن هزینه تحصیل در این کشور خواهید شد. البته دانشجویان باید هزینه‌های دیگری برای زندگی راحت را در نظر داشته باشند تا بتوانند به خوبی به تحصیلشان بپردازند. برای اینکه بدانید آلمان برای مهاجرت شما مناسب است یا خیر؟ و یا کدام کشور بهترین تناسب را با نیازهای شما برای مهاجرت دارد، از طریق دایرکت نوبت مشاوره رایگان رزرو کنید.

رزرو مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا
مهاجرت تحصیلی به آمریکا
پرچم ایتالیا
مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مطالب بیشتر

همراه ما باشید!
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.