لوگو مشکی
مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟

مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

از سوالات اصلی متقاضیان برای تحصیل در خارج از کشور این است که آیا مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟ یا خیر؟ برخی چنین تصور می‌کنند که اپلای کردن صرفا با مدرک دانشگاه‌های دولتی امکان دارد. این موضوع باعث نگرانی، ناامیدی و بی‌انگیزگی بسیاری از دانشجویان شده است.

به صورت خلاصه اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که چنین چیزی درست نیست. در واقع تفاوتی ندارد که شما فارغ التحصیل دانشگاه آزاد باشید، یا غیرانتفاعی و یا پیام نور، اگر موسسه شما مورد تایید وزرات علوم باشد، امکان مهاجرت تحصیلی برای شما وجود دارد. اگر دوست دارید بهترین کشورها بر اساس شرایط شما، پیشنهاد داده شوند، می‌توانید از طریق لینک زیر، نوبت مشاوره رایگان را رزرو کنید تا همکاران ما در این راستا راهنمایی کنند.

مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی

البته این موضوع باید از دیدگاه‌ها و جنبه‌های مختلفی بررسی شود که در ادامه این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

آیا اپلای با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟

همان‌طور که گفته شد، امکان مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور که مورد تایید وزارت علوم باشند، فراهم است. به بیان دیگر و به طور کلی می‌توان گفت که هر مدرکی که مورد تایید وزارت علوم باشد، از دید موسسات و دانشگاه‌های کشورهای دیگر نیز دارای اعتبار است. هیچ شکی نیست که دارا بودن مدرک معتبر از دانشگاه‌های برجسته ایران، شانس اخذ پذیرش متقاضی را در کشورهای خارجی بیشتر می‌کند، اما مدرک دانشگاه آزاد را هم نباید دست کم گرفت.

شرایط زیادی در این پروسه دست به دست هم می‌دهند تا فرد بتواند با داشتن چنین مدرکی در خارج از کشور هم تحصیل کند. حتی بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در اپلای کردن ناموفق بوده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که همه چیز مدرک نیست. داشتن مدرک از دانشگاه‌های معتبر حتی از اولویت‌های اپلای توسط بسیاری از دانشگاه‌های جهانی هم محسوب نمی‌شود و خوب است تحقیقاتی در این باره داشته باشید.

در عوض، معدل و در اختیار داشتن مقالات قوی یکی از اولویت‌هایی است که دانشگاه‌های مطرح دیگر حتما به آن توجه دارند. سایر عوامل مهم مانند تمکن مالی، برآمدن از پس هزینه‌های دانشگاه و زندگی در خارج از کشور از جمله امتیازاتی است که نباید در زمان اپلای فراموش کرد.

 

مدرک دانشگاه آزاد تا چه اندازه در شانس گرفتن پذیرش تحصیلی از کشورهای دیگر تاثیر دارد؟

عموما دغدغه افراد در هنگام مطرح کردن سوال «آیا مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟» آن است که مدرک دانشگاه آزاد صلاحیت کافی برای مهاجرت تحصیلی را ندارد. اما باید بگوییم که برخلاف تصور بسیاری از دانشجویان، مدرک دانشگاه آزاد به معنای از بین رفتن شانس اپلای شما نیست و در این شرایط نیز باز امکان اپلای و مهاجرت تحصیلی وجود دارد. اما این موضوع انکار‌ناپذیر است که اگر در دانشگاه‌های مطرح مثل صنعتی شریف، علم و صنعت، تهران، امیرکبیر و…. تحصیل کنید، شانس بالاتری خواهید داشت.

در مجموع باید گفت سطح توانایی‌های فرد از دید بسیاری از دانشگاه‌ها تاثیر بیشتری نسبت به مدرک در اپلای شدن دارد. همواره به معدل، نمره زبان، توصیه‌نامه و ارائه رزومه قوی توجه داشته باشید تا احتمال اپلای را بالا ببرید. شما می‌توانید با تقویت این موارد شانس پذیرش خود را افزایش دهید. پس به صورت خلاصه در نظر داشته باشید که موارد تکمیلی رزومه تحصیلی شما، از جمله معدل، نمره زبان، توصیه نامه و… می‌توانند بدون توجه به دانشگاه شما، شانس پذیرش شما را بالا ببرند.

 

معدل چه تاثیری در اپلای با مدرک دانشگاه آزاد دارد؟

حقیقتا معدل به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد شناخته می‌شود که تاثیر آن گاهی اوقات حتی از نوع مدرک هم مهم‌تر است. همان‌طور که احتمالا خودتان هم حدس زده‌اید، شانس فردی که با معدل بالا در از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شود، بیشتر از شخصی است که با وجود تحصیل در دانشگاه‌های دولتی معدل پایینی دارد. این برای بسیاری از دانشگاه‌ها صدق کرده و باید با اولویت‌هایشان آشنا باشید.

شرط معدل به صورت کلی برای اپلای در رشته‌های مختلف به فاکتورهایی وابسته است که کشور مورد نظر و نوع دانشگاه‌ را باید در آن دخیل دانست. در صورت تمایل برای اپلای در دانشگاه‌های رده بالای بهترین کشورهای دنیا، احتمالا معدلی بالاتر از 16 و حتی بیشتر نیاز باشد. نتیجه این شد که به میزان بهتر بودن دانشگاه و کشور مد نظرتان، معدل بالاتری هم از شما خواسته می‌شود. هر چند برای مثال، برای تحصیل ایتالیا، شما به معدل بالای 14.5 یا 15 نیاز دارید.

در کنار معدل، شما باید نمره دروس تخصصی خود را نیز مورد توجه قرار دهید. چرا که این نمره‌ها هم در پذیرش شما تاثیرگذار هستند.

 

میزان اعتبار مدرک برای مهاجرت تحصیلی

این موضوع که مدرک دانشگاه آزاد تا چه میزان برای دانشگاه‌های کشورهای خارجی اهمیت دارد، موضوعی بسیار کلی و گسترده بوده و وابسته به شرایط مختلفی هم هست. این که کدام کشور را برای مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد انتخاب می‌کنید، کدام موسسه را برای اپلای مناسب می‌دانید و قصد پذیرش از کدام کالج را دارید، همگی از موضوعات مورد توجه هستند.

دلیل آن را هم باید متفاوت بودن معیار هر کشور و موسسه آموزشی با دیگری عنوان کرد. در واقع متفاوت بودن قوانین و چارچوب‌های مشخص شده توسط هر کدام از آن‌ها را باید جدی گرفت. چرا که قوانین و شرایط مهاجرتی برای مثال برای تحصیل انگلستان و تحصیل آمریکا بسیار متفاوت است.

هرچند که دانشگاه‌های آزاد در لیست ده دانشگاه برتر کشور جایی ندارند و این شاید ناامیدی بسیاری از دانشجویان را در پی داشته باشد، اما بد نیست رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های آزاد را براساس عملکرد در سال‌های اخیر شاهد باشیم:

  1. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
  2. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
  3. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
  4. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
  5. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
  6. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
  7. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  8. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
  9. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
  10. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

 

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم، شاید مهاجرت از راه تحصیلی آن قدرها هم دشوار نباشد. حضور در دانشگاه‌های آزاد معتبر سراسر کشور، بالا بردن معدل و افزایش توانایی‌های فردی در اپلای شدن شما تاثیر فراوانی می‌گذارد و نباید موارد را نادیده گرفت. اگر مدرک شما از دانشگاه آزاد است، ناامید نشوید و با قوی‌تر کردن رزومه خود، افزایش تعداد مقالات و… شانس اپلای خود را افزایش دهید.

اگر دوست دارید بدانید که آیا مهاجرت تحصیلی با مدرک دانشگاه آزاد ممکن است؟ و بر حسب شرایط پرونده شما، از جمله معدل، دانشگاه، وضعیت زبان و… پیشنهاداتی در جهت مهاجرت تحصیلی به صورت رایگان دریافت کنید، می‌توانید از طریق لینک زیر، نوبت مشاوره رایگان رزرو کنید.

مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به کانادا
مهاجرت تحصیلی به آمریکا
پرچم ایتالیا
مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مطالب بیشتر

همراه ما باشید!
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.